Radio Veronica | 21 april 1960 – 31 augustus 1974

rv - 01Veronica werd op 15 oktober 1959 opgericht onder de naam Vrije Radio Omroep Nederland, afgekort VRON. De initiatiefnemers waren vrije radiohandelaren , die van mening waren dat de monopoliepositie van Philips op het gebied van de radiomarkt moest worden doorbroken. De VRON diende bij de overheid een verzoek in om vanuit het Noordhollandse Huizen legaal te mogen uitzenden. Helaas werd dat verzoek afgewezen. De radiohandelaren besloten daarom een schip aan te schaffen en het vanaf de zee te proberen. Het eerste zendschip van de VRON was de Borkum Riff, een Duits lichtschip van voor de Eerste Wereldoorlog.Het lichtschip werd door de VRON voor zo´n 65.000 gulden gekocht op 12 december 1959.

Na enkele proefuitzendingen op 186 meter, volgden de eerste echte uitzending op de 189 meter. Op 21 april 1960 werd de eerste uitzending

rv - 06

Radio Veronica v.a. de Borkum Riff

van VRON – Vrij Radio Omroep Nederland – de ether ingegooid, onder leiding van presentatrice Ellen van Eck. Na storingsklachten van het Duitse station Nordeich verhuisde Veronica op 17 mei 1960 naar de beroemde 192 meter. Na verloop van tijd werd de naam VRON veranderd in Veronica. Waarschijnlijk is Norbert Jürgens, één van de geestelijke vaders van het station, verantwoordelijk voor deze naamsverandering. Hij ontleende de naam vermoedelijk aan de versjes van “Het Schaap Veronica” van Annie M.G. Schmidt, die ten tijde van het begin van de zender erg populair waren.

Veronica werd door alle tegenwerking gezien als het zwarte schaap onder de Nederlandse omroepen. In de naam Veronica kwamen bovendien de letters VRON voor. Nog later werd de naam VOS – Veronica Omroep Stichting – ook wel eens gebruikt, het latere VOO – Veronica Omroep Organisatie –  dat in 1973 opgericht werd. In 1962 werd onder leiding van H. Laarmans uit Heemstede de stichting

rv - 05

Tineke’s Koffietijd

‘Vrienden van Veronica’ opgericht. Voor 1 gulden kregen de fans een zogenaamde luistervis kaart. Met de opbrengst van deze actie ondersteunde Veronica een aantal goede doelen.

In augustus 1964 werd de Borkum Riff vervangen door een ander Duitse trawler,genaamd de ‘Norderney’, die omgebouwd werd als zendschip. Dit schip, zonder motor, is in 1949/1950 gebouwd door de Duitse werf AG in Finkenwerder voor de Paul Müller Shipping Company in Hamburg. Het deed dienst vanaf 26 augustus 1964 tot de laatste seconde van Radio Veronica vanaf de Noordzee op 31 augustus 1974.

Veronica introduceerde in de jaren 60 een aantal tot dan toe onbekende begrippen in Nederland zoals commerciële radio, gesponsorde programma’s, jingles, hitlijsten zoals de Top 40 en Tipparade, horizontale programmering, de Alarmschijf en popradio.

rv - 04

Van 192 meter naar 538 meter

Radio Veronica was het eerste echte station in Nederland met grote herkenbaarheid. De uitzendingen vanaf een schip waren nieuw, de formule was onbekend, de aanpak anders en de programma’s beter. ´Je bent jong en je wilt wat gold ook toen al. Veronica richtte zich niet specifiek op jonge luisteraars, maar jongeren, scholieren en studenten waren in die tijd wel de meest fervente luisteraars. Eind jaren 60 becijferde het NIPO een luisterdichtheid van 4,5 tot 5 miljoen mensen per dag.

De eerste uitzending van de Veronica Top 40 was 2 januari 1965 en de eerste nummer 1 was het nummer I Feel Fine van The Beatles. In september van dat jaar werd ook de eerste Drive In Show gehouden. De diskjockeys van Veronica kozen sinds 1 november 1969 elke week de Alarmschijf, een plaat die volgens hen een hit kon worden. De eerste Alarmschijf was het nummer Oh Well, Part One van Fleetwood Mac. Veronica start in augustus 1971 een grootschalige actie Veronica blijft, als u dat wilt. Rob Out gaf het startsein en er kwamen meer dan een miljoen reacties op.  Op 30 september 1972 Veronica van de 192 naar de 538 meter, in verband met de slechte ontvangst op de 192 meter in de avonduren.

Op 2 april 1973 strandde de Norderney in een hevige storm op het strand van Scheveningen, maar op 18 april kon het schip weer worden vlot getrokken. De uitzendingen waren intussen gewoon doorgegaan via Radio Mi Amigo op de 259 meter. Op dezelfde dag dat de Norderney vlot

rv - 03

Radio Veronica op het strand

getrokken werd, wordt er in Den Haag gedemonstreerd om Veronica te behouden in verband met het dreigende akkoord gaan met het verdrag van Straatsburg.

De demonstratie is de geschiedenis ingegaan als één van de grootste acties van ons land. Ruim 150.000 fans van Veronica, artiesten en medewerkers gingen naar het Binnenhof om te pleiten voor het behoud van de radiozender. Tegelijkertijd vond in de Tweede Kamer een hoorzitting plaats. Dezelfde dag werd op het Malieveld in Den Haag een groot popconcert gehouden, waar artiesten belangeloos meewerkten. De uitzendingen van Radio Veronica werden door de Nederlandse regering aanvankelijk getolereerd. Op 22 januari 1965 werd in Straatsburg echter een internationale overeenkomst gesloten waarin een aantal landen verklaarden (commerciële) radio-uitzendingen vanaf zee niet toe te staan. Het verdrag werd gesloten door België, Frankrijk, Griekenland, Zweden, Denemarken en Luxemburg en trad na ratificatie in februari van hetzelfde jaar in werking. Nederland zette aanvankelijk geen handtekening onder het verdrag. De regering vroeg de Tweede Kamer op 11 maart 1973 het besluit alsnog te tekenen en de Kamer nam dit wetsvoorstel 9 – Wet tot wijziging van Telegraaf en Telefoonwet – aan op 22 januari 1974. Door het tekenen van de wet was Radio Veronica genoodzaakt om de uitzendingen vanaf 31 augustus 1974 te staken en gestaakt te houden.

Rob Out nam toen afscheid van Veronica met de nu historische woorden: ‘Bij het afscheid nemen van Veronica, sterft ook een beetje de democratie in Nederland. En dat spijt me ……… voor Nederland’.

Welkom bij het Holland Magazine